Friday 24 November 2017

Aku dan lagu.

"Andai kasturi hilang harum
Mawar tak berkuntum
Cinta tak bersambung
Biar emas setinggi gunung
Kan ku peluk rimbun ampun
Rahmat yang Maha Agung."
-Nyanyian Serambi, Ramli Sarip.

Cita rasa aku dalam lagu memang pelik.
Aku suka dengar bermacam-macam jenis lagu.
Balada, pop, rock klasik, jazz, nasyid, etc.
Tapi kebanyakannya lagu-lagu lama.
Bukan apa.
Sebab dalam mendengar lagu, aku suka fahamkan makna.
Dan ada satu tarikan dekat lagu-lagu lama ni yang aku nampak.
Lirik-lirik dia puitis.
Lagu inggeris pun sama.
Kawan-kawan aku dengar aiman tino, khai bahar, sufian suhaimi. (no offense)
Aku? Hmm.
Mungkin cita rasa aku yang unik ni sebab terpengaruh dengan abang-abang aku dan ibu bapa aku.
.
.
.
.
.
.
Atau mungkin juga,
Aku ni memang berjiwa tua.
"You might think I'm weird, but I think I'm unique."
Ayat penyedap hati.
Haha.
.
.
.
.
.
.
.
Moga-moga, macam mana aku cuba untuk faham makna lagu,
macam tu juga aku cuba faham makna Al-Quran.
Dush.

No comments:

Post a Comment